Jaaroverzicht: dit zijn de zoektrends van 2022
Het afgelopen jaar mocht funda rekenen op 840 miljoen bezoeken. Dat zijn waardevolle bezoeken, want gemiddeld blijft een gebruiker zo’n 5,5 minuut op funda. Samen besteedden zij zo’n 77 miljoen uur aan het zoeken naar een huis of makelaar op funda.
In totaal kregen gebruikers ongeveer 2,8 miljard keer een woning te zien, waarvan er zo’n 860 miljoen werden aangeklikt. En dat leidde tot maar liefst 9 miljoen contactaanvragen met makelaars, omgerekend zo’n 24.500 per dag.
Naast die 9 miljoen contactaanvragen, zijn er ook 1,2 miljoen kantoorleads gemeten: dit zijn contactopnames over de dienstverlening van de makelaar zelf, zoals aankoop, verkoop of taxatie.
Steeds meer mensen gaan direct naar funda.nl toe in hun (mobiele) browser. Was dat vorig jaar nog 44%, dit jaar is dat meer dan 50%. Op de tweede plek staat Google met ongeveer 36% en 7 tot 9% van de bezoekers klikt door vanaf een andere website, zoals die van individuele makelaars. De nieuwsbrieven die funda zelf uitstuurt, zijn goed voor ongeveer 4% van het totale zoekverkeer.
Populairste zoekopdrachten
De meeste funda-bezoekers zoeken niet op een specifieke plaats, maar kijken naar huizen binnen heel Nederland. Onder zoekers die wel gericht zoeken, zijn dit de tien populairste zoekopdrachten:
- Amsterdam
- Den Haag
- Rotterdam
- Utrecht
- Groningen
- Eindhoven
- Haarlem
- Nijmegen
- Arnhem
- Amersfooort
In vergelijking met vorig jaar zijn er een aantal veranderingen: zo is de provincie Friesland verdwenen uit de lijst, net als Almere en Zwolle. Nieuw in de top 10 zijn Haarlem, Arnhem, Nijmegen en Amersfoort.
Populairste regio’s
Het is ook interessant om te kijken naar de populairste regio’s van het afgelopen jaar. Het geeft een goed beeld van waar mensen naar zoeken als ze niet in een specifieke plaats willen wonen, maar al wel een idee hebben van de regio.
- Zuid-Limburg
- Veluwe
- Achterhoek
- Twente
- Alkmaar en omgeving
Is Zuid-Limburg dan zo populair? Dat valt mee: slechts 1% van de zoekers zoekt namelijk op regio. Veel meer mensen zoeken op plaats (62%), het hele land (12%), gemeente (9%) of buurt (8%).
Meestgekozen filteropties
Door te kijken naar hoe mensen filteren, krijgen we een goed beeld van wat zij zoeken. In 2022 is er minder gefilterd dan de jaren ervoor, maar er is één grote uitzondering: het filter ‘Energielabel’ werd maar liefst 24 miljoen keer gebruikt, een stijging van 142%. De meest populaire opties binnen dit filter zijn A, A B & C en A & B. Op basis hiervan kunnen we stellen dat consumenten een goed energielabel een stuk belangrijker vinden dan vorig jaar.
De populairste filters en de populairste catogorie binnen die filters zijn:
- Prijs: tot 4 ton. Dit was vorig jaar nog tot 3 ton
- Soort object: woonhuis en dan een vrijstaande woning
- Woonoppervlakte: 100 m2 en groter
- Aantal kamers: meer dan 3
Tuin is favoriet
Een ander veelgebruikt filter is ‘Aanwezigheid van …’. De meestgekozen keuzeopties hierin zijn:
- Een tuin
- Een balkon of dakterras (en een tuin)
- Een berging (en een tuin)
- Een zit- of ligbad (en een tuin)
- Een open haard (en een tuin)
Zoekers die dit filter gebruiken, doen dat dus vrijwel altijd om aan te geven dat zij een tuin willen, al dan niet in combinatie met andere wensen.
Bij het filter ‘vrij tekstveld’, waarmee consumenten zoeken op woorden in de objectomschrijving, zien we dit jaar voor het eerst een lichte stijging in dubbele bewoning. Dat sluit aan op de trend van kangoeroewonen als alternatief voor ouderenhuisvesting.